Diverse

Scurt ghid pentru începătorii motocicliști

Ești începător și vrei să-ți cumperi motocicleta, nu-i așa?!
Ești confuz, părerile sunt împărțite și nu mai înțelegi nimic.
În primul rând bine ai venit în lumea pasionaților de două roți.
Acesta este un ghid menit să te ajute în alegerea pe care urmează să o faci.

Imaginea contează?
Înainte de a te hotărî este bine sa iei în considerare câteva din indicațiile “bătrânilor” care pe viitor te vor alături de ei la plimbări. Dacă te-ai uitat vreodată pe stradă tânjind după sunetul motorului care a trecut în viteză pe langă tine sau văzând privirile lungi ale fetelor care îti erau alături, deja abordezi greșit problema! Cu timpul vei descoperi că nu înseamnă de fapt nimic față de potențialul pe care îl are o motocicletă în sine. Iar pentru asta trebuie să apuci să prinzi asta, adică să supraviețuiești! Nu e spus cu răutate ci doar în baza statisticilor existente. Termenul medical dat motociclistilor este de „donatori de organe” și nu degeaba. Acum ideea este să vedem cum te putem ajuta să eviți asta.

Din păcate adevarul este că nimeni nu poate indica ce anume ți s-ar potrivi mai bine. Fiecare oferă experiențe unice in felul său și se poate ca un stil să fie mai potrivit decât altul. Se poate ca începător să ai formată deja părerea despre ce anume să-ți cumperi însa experiența ne arată că mulți se reprofilează pe parcurs, descoperind avantajele și dezavantajele clasei sale. Nu ne băgăm, aici alegerea este a ta!

Cilindreea

Ceea ce ar trebui să știi însa se leagă de alegerea cilindreei potrivite. Ca începător vei fi tentat să îti iei un motor mare, 600 cmc, 750 cmc, 1.000 cmc… Există argumente în această privință: nu trebuie să-l mai schimbi peste câtiva ani, vrei putere și viteză, vecinul are unul și arată bestial, taximetristul de la stop o să crape cand îi spui cilindreea etc. Toate sunt valabile în felul lor și nu suntem aici ca să le contestam ci să-ți evidențiem ce înseamnă experiența în domeniul moto.

De ce „mai mic”?

Limitele de fapt și de drept nu sunt date de către om ci de către mașinărie. De ce se recomandă să începi pe ceva mai mic?! Cum se explică asta concret?!
Faptul că te afli pe două roți te face din start mai vulnerabil. Asta înseamnă că riscul de a avea un accident este de 100 de ori mai mare decât dacă te-ai afla într-o mașină, dacă nu chiar mai mare.
Pericole
Detalii pe care în mod normal nu le-ai lua în considerare pot fi fatale. O fâșie de nisip te poate dezechilibra, o frunză udă peste care treci, un viraj abordat greșit, o accelerație atunci când nu trebuie etc. După cum vezi, toate astea deși par ireale atunci când ești pe motor trebuie să le iei în seamă. Iar ele se raportează direct la dezvoltarea reflexelor și a stilului de mers.

Limite si reflexe

Ei bine, vorbeam de limitele mașinăriei… Un motor sport sau sport-touring de exemplu, de 400 cmc, îti va tăia din puterea de accelerație și din viteză. Asta înseamnă că motorul va fi mai turat și va deveni instabil la viteze mari. Ce înseamnă concret pentru tine asta? Înseamnă că îti extinde capacitatea de anticipare cu câteva fracțiuni de secundă sau chiar o secundă. Un începator nu știe cum să reacționeze și este normal să se panicheze, pentru că nu are încă reflexele formate. Reflexul înseamă a acționa inconștient și impulsiv instantaneu.

Ce înseamnă „motorul te iartă”?

Un motor de cilindree mare nu îti va oferi acest timp! Prin urmare, riscul de a-l pierde de sub control creste exponențial. De asta se spune că motoarele de cilindree mică “iartă”. De fapt nu te scutesc de greșeli însă datorită timpului de reactie îți oferă șansa de a remedia problema în timp util. Accidentul “tipic” moto oferă doar 2 secunde pilotului pentru a acționa corespunzator în vederea evitarii coliziunii! Atunci când motorul este turat simți mult mai acut viteza și-l simți că devine instabil. Un motor de 400 poate merge in 140 lejer însa fiind turat te va obliga să te concentrezi mult mai bine asupra vitezei și conducerii lui.

Ce înseamnă: „te fură” viteza?

Suzuki GSR 750
Se spune despre motoarele de cilindree medie și mare că te “fură” la viteză. Faptul că poți atinge 200 km/h într-o depășire de exemplu fără să realizezi măcar. Fiindcă tu te concentrezi asupra depășirii nu poți fi atent la indicatorul de viteză. Nici nu este indicat să pierzi o secundă cu asta! Ei bine, un motor de 1.000 cmc nici nu-l simti la 150 sau 200km/h! Poți să ai surpriza să te uiți la bord și să vezi că ai viteza asta. De ce nu-l simti? Pentru că nefiind turat ai impresia că ai înca o viteza “decentă”.

Frână, curbe, pilotaj …

Nu spunem să nu te folosești de potențialul maxim al motocicletei însa asta numai după ce ești sigur că poți reactiona instictiv. Se leagă și de mulți alți factori. Să știi să frânezi corect! Nu numai în funcție de situatie dar și de drum. Când folosești fața și când spatele? Cum te redresezi într-o curba în care ai intrat prea tare? Cum te înclini? Care este poziția optimă? Vezi, toate sunt lucruri pe care orice ai face nu ai cum să le înveți din cărți sau fiindcă le spunem noi. Jumătate din accidentele fatale se petrec datorită abordarii necorespunzătoare a unei curbe.

Despre „auto-stăpânire”

Se învata mergând în funcție de situațiile cu care te confrunți. Majoritatea celor care s-au orientat spre motoare mari din prima au cazut, mulți sfârsind tragic. Din simplul motiv că au crezut că pot stăpâni motorul. Cum se explică altfel faptul că în accidentele moto de pretutindeni sunt implicați începători. De stăpânit poți să-l stăpânești însă nu te poți stăpâni pe tine care-l pilotezi, fiindcă nu ai experiența necesară de a reacționa în timp util și de a întelege fiecare aspect a ceea ce înseamnă a conduce o motocicletă.

Nu-ți spunem asta fiindcă suntem mai tari ci fiindcă în timp experienta ne-a învățat câte ceva. După doi ani vei putea usor să vinzi motorul și să treci pe ceva mai mare, fiind sigur că nu vei pierde nimic din farmecul pe care îl are condusul unei motociclete. Însă atunci, chiar dacă nu crezi asta acum, o să ai reflexele formate cât de cât și vei putea într-adevar să pilotezi. Cu grija la început pentru a învăța motorul însa cu sigurantă vei privi altfel lucrurile.

De ce am spus doi ani? Statisticile mai arată ceva. Accidentele nu se produc din prima. Se produc după un an, când devii sigur pe motocicleta respectivă și începi să “riști”. Involuntar vei merge mai violent, vei învăța să te strecori și să te bagi printre mașini, să te înclini din ce in ce mai pronunțat. E normal. Vei descoperi că prietenii pe care i-ai făcut merg mai tare decât tine și rămâi ultimul și începi să tragi mai tare de motor. Cu toate astea, reflexele de care vorbeam nu s-au format înca fiindcă nu au avut timp. Și implicit se va întampla și dezastrul.

„Nu te-am văzut” … eterna scuza, și alte pericole

post-17355-1235213789
Ca să înțelegi ce înseamnă de mai bine de 100 de ori mai periculos de condus decât o mașină trebuie să înțelegi că în trafic motocicliștii nu sunt observați! Asta înseamnă zilnic mașini care schimbă banda fără să te observe, mașini care îți taie fața, mașini care te împing crezand că ai loc. Gropi care pentru tine pot fi fatale, linii de tramvai, nisip, porțiuni umede, pietoni, etc. Toate într-o fracțiune de secundă, la distanță de o frână pe doua roți și nu pe patru. Iar asta fără să iei în calcul erorile de pilotaj personale.

Astea sunt motivele pentru care se recomandă motociclete „docile” pentru început. Iar cuvântul „docil” este unul relativ… Nu te lasa furat de aparențe, un supersport de 400 cmc ajunge la următorul stop înainte ca ceilalți să fi plecat măcar de pe loc. Mulți aud de Rossi însă putini își aduc aminte de Cagiva Mito de 125 cmc pe care a început… Apoi 250, 500 si in final 1000 cmc.

Visează cu ochii deschiși, timp e destul și gama variată.
Iată statistica celor mai “populare” accidente de pe glob, făcută publică mulțumită companiilor de asigurări. Cilindreea începând de la 600 cmcȘ

1. Seria Suzuki GSX-R
2. Seria Kawasaki Ninja
3. Suzuki TLR
4. Seria Yamaha YZF
5. Seria Honda CBR

Alte statistici:

– Portul căștii reduce cu 29% șansele unei fatalități în cazul unui accident. De asemenea, o cască integrală reduce cu 85% riscul unor leziuni la cap în cazul accidentelor ușoare, cele mai frecvent întâlnite.

– Motocicliștii implicați în accidente au dovedit a nu stăpâni „arta” dozării frânei de spate și a celei de față.

– Prezența crash bar-urilor a arătat o reducere a leziunilor din zona gleznei și o crestere a celor din zona genunchiului și a zonei superioare a piciorului.

– Severitatea leziunilor este direct proporțională cu viteza și masa motocicletei.

– Accidentele datorate problemelor tehnice constituie doar 3% din total, majoritatea acestora fiind datorate pierderii controlului în urma unei pene.

– Intersecțiile sunt cele mai frecvente locații ale accidentelor moto, de cele mai multe ori celalalt vehicul ignorând dreptul de prioritate al motocicletei.

– Mai mult de jumatate din accidentele moto au implicat piloți cu experienta de pana la 5 luni pe motocicleta respectivă, totalul experienței moto a pilotului fiind până în 3 ani!

Cele mai citite

Platforma Hyperflash a fost creată în anul 2010 ca urmare a implementării proiectului european JOBS – Jurnalismul Ocupație în Beneficiul Societății – POSDRU 60881.



Copyright © 2010 - 2018 Hyperflash.ro

To Top