Diverse

Povestea navei „Evangelia”, epava de la Costineşti

La 15 octombrie 1968 nava „Evangelia”, aflată sub pavilion grecesc, a eşuat la circa 1,5 km de plaja nordică a actualei staţiuni Costineşti, pe atunci doar un sat pescăresc. Cu 12 ore înaintea eşuării, Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța primeşte un SOS misterios, „Save Our Soul” (salvați-ne sufletul ), prin care ambarcațiunea sesiza o stare de dificultate.received_1034095733297613

Primele coordonate primite de la nava ”Evangelia” poziţiona ambarcaţiunea ca fiind eşuată între Gura Portoţei şi Braţul Sfântul Gheorghe, înaintând adânc spre uscat. În acel moment nava salvator Voinicul, aflată la comanda lui Nicolae Mircea Ionescu (comandantul grupului de salvare) s-a deplasat în grabă pentru căutarea navei eşuate, însă nava era de negăsit la acele coordonate. După un nou contact radio, de la cargo-ul grecesc au venit o nouă serie de coordonate, de această dată poziţia indicată se afla undeva pe litoralul dintre Gura Portiţei şi zona Vadu. După alte cateva ore de căutări, nava salvator Voinicul nu a gasit nici de această dată ambarcaţiunea în punctul dat de noile coordonate primite. Un nou contact radio trimis de salvatori a rămas fără răspuns de această dată, situaţia devenind una suspectă. Evenimentele l-au determinat pe Nicolae Mircea Ionescu să solicite, alături de nava Voinicul, nava Albatros care, având pescajul mai mic, putea naviga mult mai aproape de ţărm. Mai mult decât atât, comandantul Grupului de Salvare a propus desfăşurarea căutărilor în direcţia opusă coordonatelor primite. Consecinţă a acestei decizii, pornind spre sudul litoralului, nava „Evangelia” a fost localizată în dreptul actualei staţiuni Costineşti, în zorii zilei de 15 octombrie 1968.

received_1034095763297610 O scurtă cercetare asupra daunelor produse asupra navei a condus la decizia şefului Grupului de Salvare de a demara operaţiunile de dezeşuare. Astfel, după numai câteva ore de tras, Evangelia plutea din nou. A doua zi însă s-a constatat că nava sub pavilion grecesc era din nou pusă pe uscat, de această dată mult mai adânc, fapt ce a confirmat suspiciunile Comandantului Mircea Ionescu. Acesta trimite un scafandru pentru a verifica pupa navei, acesta raportând că elicea era avariată, semn că motorul fusese pus pe „toată viteza înainte”, elicea fiind distrusă de fundul apei. În acel moment salvarea a fost stopată deoarece existau indicii că, pe timpul nopții, nava fusese eșuată în mod intenționat.

Conform declarațiilor date de echipajele navelor de salvare Voinicul și Albatros, nava Evangelia a fost eșuată de echipaj pentru a primi prima de asigurare, dar, consultându-se cu salvatorii români, asiguratorul a să plătească asigurarea.

Întrucât echipajul a abandonat nava, potrivit regulilor internaționale nava a devenit proprietatea statului român.

received_1034095766630943Inspecția efectuată de salvatorii români a evidențiat faptul că, în magazia 4 a navei grecești se găsea un motor naval de mici dimensiuni, ambalat, ce avea ca adresă de destinație portul Constanța. S-a dovedit ulterior că nimeni nu aștepta o asemenea marfă la Constanța. Cambuza navei era plină cu alimente, ca pentru un voiaj de lungă durată.

Mai târziu, armata română a plasat strategic explozibil la bordul navei „Evangelia” pentru a facilita accesul turiştilor la sala motoarelor.

Galerie foto:

Cele mai citite

Platforma Hyperflash a fost creată în anul 2010 ca urmare a implementării proiectului european JOBS – Jurnalismul Ocupație în Beneficiul Societății – POSDRU 60881.



Copyright © 2010 - 2018 Hyperflash.ro

To Top