Evenimente

Cronică de film – Raw (NexT Film Festival)

Raw

Raw (Grave, fr.) este pelicula care a deschis cea de-a 11-a ediție a NexT Film Festival. Acesta este primul lungmetraj al realizatoarei franceze Julia Ducournau, câștigătoare a premiului ”Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie în cadrul ediției din 2011 a festivalului. Filmul o are în prim-plan pe Justine, interpretată de Garance Mariller, o tânără studentă la o școală veterinară. Obligată să se supună unui straniu ritual de inițiere pentru boboci. Justine descoperă pofta canibalistică ascunsă înăuntrul ei și pornește pe un drum pe alocuri greu de urmărit de către spectatori.

Înaintea ecranizării, am fost avertizați de faptul că filmul ar putea fi greu de urmărit, datorită scenelor care conțin violență și că a provocat leșinul unor spectatori la un alt festival de film (Toronto International Film Festival). Pot spune că, pe măsură ce am descoperit povestea lui Justine, am înțeles de ce.

Horror-ul Juliei Ducournau este o capodoperă. Încă de la primul cadru remarcăm felul în care este construită pelicula: pe un fundal rece, inospitalier, care îi oferă privitorului un prim sentiment de neliniște. Acesta sporește în momentul ritualului de inițiere a bobocilor, iar imaginea halatelor albe, pătate cu sânge rămâne impregnată pe retina spectatorului. Ducournau își alege perfect decorul în fiecare cadru și nu numai. Coloana sonoră a filmului merită remarcată, deoarece reușește să creeze scene memorabile, precum cea de mai jos.

Justine, mezina familiei, calcă pe urmele părinților și surorii ei mai mari (Ella Rumpf), Alexia. În ciuda relației lor, cele două surori nu petrec prea mult timp împreună, fiind personaje diametral opuse: Justine este eleva de nota 10, timidă și retrasă, în timp ce Alexia este rebelă, așa-zisa ”oaie neagră”. Ambele fete portretizează cele două roluri excelent, însă Garance Mariller este cea care conduce acest film, printr-o interpretare încântătoare și, pe alocuri, terifiantă. Felul în care aceasta își schimbă atitudinea și se maturizează pe parcursul celor 99 de minute este o dovadă a jocului actoricesc excelent al tinerei franceze.

Raw are meritul de a fi un horror extrem de tensionat, care menține o atmosferă de neliniște pe toată durata sa. Momentele de canibalism, deși extrem de explicite, sunt scurte, iar aceasta le oferă poate și mai multă importanță, deoarce în aceste instanțe vedem adevărata față a lui Justine, incapabilă să își controleze dorințele macabre. Pelicula nu e lipsită de umor, acesta făcându-și apariția în câteva rânduri, oferind astfel scurte momente de repaos între scenele despre care am fost avertizați.

Portretizat ca fiind o poveste de maturizare terifiantă a unei tinere vegetariene, Raw este mult mai mult decât atât. Raw este unul dintre cele mai bune filme horror ale ultimilor ani, iar debutul lui Ducournau nu putea fi mai strălucitor. Șocant, tensionat, cu personaje bine conturate și foarte bine portretizate și cu un sfârșit neașteptat, Raw își merită cu prisosință laudele aduse de critici, și premiul FIPRESCI obținut la Cannes.

Sursă foto: Collider.

Copyright © 2010 - 2018 Hyperflash.ro