Social

Despre comunicare – Din culisele psihologului

comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare
  • comunicare

Ce înțelegem prin comunicare? A devenit o activitate pe care o facem inconștient și căreia nu îi acordăm adeseori atenția cuvenită. De aceea, de multe ori cauza problemelor noastre cotidiene este lipsa sau ineficiența în comunicare. Cu toate acestea, soluția acestor probleme este dezvoltarea unui stil adecvat de comunicare.

Sâmbătă, 9 aprilie, între orele 16.00 -19.00, a avut loc evenimentul “Psihologia comunicării – Când ,,DA” este „NU” si viceversa?”, cu accent pe modul in care transmitem și interpretăm, voit sau nu, mesajele verbale și non-verbale. Gazdele acestei ediții  despre comunicare  din seria ,,Din Culisele Psihologului” au fost Flavia Cardaș, Alexandru-Filip Popovici, Irina Petreanu, Raluca Maria Simion și Lavinia Bucur sau altfel spus, Echipa Călătorie către Sine.

Comunicare pietrelor

Sună de neînchipuit, nu-i așa? Pietrele, niște elemente prezente peste tot în natură și care totuși se bucură de prea puțină atenție, ar putea devenii mijloacele ale comunicării? Caracteristicile principale ale pietrelor sunt tăcerea și duritatea, siboluri secifice respingerii oricărei forme de comunicare. Iată însă că în cadrul acestui exercițiu imaginativ pietrele au prins viață și glasul lor a fost auzit.

Participanții au fost împărțiți în perechi și și-au ales fiecare după preferințe o piatră autentică, culeasă din pădure. Echipele au primit apoi provocarea de a întreține o discuție folosindu-se numai și numai de sunetul rezultat din ciocnirea celor două pietre. La finalul exercițiului, în funcție de rapiditatea sau puterea loviturilor, mesajul ciocănelilor a fost decodificat. Fiecare invitat a interpretat mesajul receptat și a observat diferențele.

Călătorie de vis, fără neîțelegeri

Invitații au luat parte la alt experiment inedit. Împârțiți în grupe mici, fiecare persoană a tras la sorți un bilețel pe care era descris și exemplificat un stil de comunicare pe care trebuia să îl respecte în discuțiile următoare. Scopul exercițiului era ca grupul să cadă de acord asupra unei destinații dorite pentru o călătorie de vis gratuită. Singura regulă pentru câștigarea acestei călătorii era ca fiecare membru să fie de acord cu destinația aleasă, respectând stilul de comunicare extras.

Enigme despre stilurile de comunicare

După explicarea tuturor stilurilor regăsite în exercițiul anterior, invitații au răspuns individual, în scris, la câteva întrebări personale despre stilurile de comunicare.

Întrebările făceau referire la stilul ales, situații de utilizare a acestuia sau stilul cel mai puțin plăcut și au avut ca scop conturarea punctelor forte și punctelor slabe ale propriei comunicării și ale propriului limbaj verbal, non-verbal și para-verbal.

Concurs – Tonul spune totul

Înscrierea la concurs se făcea prin rostirea unui cuvânt, unei propoziții, unei fraze sau a unei întrebări în care să se regăsească învățăturiile sau concluziile la care a ajuns fiecare în urma exercițiilor anterioare. Câștigătorul urma să fie stabilit în funcție de aprecierea celorlalți participanți, expimată prin aplauze, dar mai ales în funcție de tonul cel mai expresiv. Premiul consta în „pseudoromanul” lui Ion Mânzat, „Când Dumnezeu este interzis”, tipărită la editura SPER.

Mimica, poziția și reacția

Pentru acest experiment de counicare non-verbală participanții s-au separat din nou în perechi. O singură persoană din fiecare pereche a extras un bilețel cu câte o fotografie diferită. Imaginilie reprezentau persoane în diferite poziții exprimând anumite sentimente, dar nimic nu era sigur deoarece fotografiile fuseseră blurate. Spre mirarea invitațiilor, acest lucru nu a fost întâmplător, ambiguitatea imaginiilor fiind elementul cheie al exercițiului.

Persoana A, în posesia căreia se afla bilețelul, trebuia să imite cât mai fidel poziția din imagine, fără să se folosească de mijloace de comunicare verbală. Persoana B, de asemenea in tăcere, trebuia să reacționeze în consecință cu sentimentele exprimate de persoana A și să adopte o poziție corporală ca răspuns. În a doua etapă, ambele persoane puteau să exagereze postura pentru a accentua sentimentul exprimat. În ultima etapă perechiile trebuia să gasească o postură comună în concordanță cu cele anterioare. După încheierea parții active a exercițiului, fiecare participant a dezbătut propria interpretare asupra imaginii din bilețel sau asupra poziției celuilalt și sentimentele resimțite. Atfel s-au observat diferențele dintre ceea ce încercăm să transmitem și ceea ce se înțelege.

În loc de la revedere

După anunțarea câștigătorului concursului, au fost împărtășite ultimele impresii asupra exercițiilor practice și dezbaterilor interactive din cadrul ediției “Psihologia comunicării – Când ,,DA” este „NU” si viceversa?”.

În data de 28 mai, de la ora 16.00 va avea loc următorul eveniment  “Psihologia măștilor – Cine sunt și pe cine ascund”, cu accent pe descoperirea și înțelegerea diferitelor strategii prin care sunt formate anumite roluri, măști și care este scopul lor în viața fiecăruia . Intrarea se va face pe bază de  donație, donația minimă fiind de 40 de lei. Această sumă este impărțită la doi, dacă invitații vin însoțiți de un prieten.

Cele mai citite

Platforma Hyperflash a fost creată în anul 2010 ca urmare a implementării proiectului european JOBS – Jurnalismul Ocupație în Beneficiul Societății – POSDRU 60881.



Copyright © 2010 - 2018 Hyperflash.ro

To Top