Texte și Protexte

BMW M4: Instrument de precizie

L-am aşteptat cu înfrigurare. Are status de legendă şi orice pasionat de automobile îşi doreşte unul. Vorbim, bineînţeles, despre BMW M4. Cel mai puternic reprezentant al Seriei 3 a ajuns la a cincea generaţie şi a renunţat la motorul aspirat V8 în favoarea unui motor cu şase cilindri turbo. Toţi fanii modelului l-au aşteptat cu interes, dar şi cu inima strânsă. Oare e la fel de bun ca cel dinainte sau spiritul s-a pierdut odată cu reducerea numărului de cilindri şi adoptarea sistemului turbo.

210444l

Denumirea s-a schimbat în funcţie de tipul caroseriei, dar deja toată lumea ştie asta. Sedan-ul păstrează denumirea clasică M3, iar coupe-ul se numeşte acum M4. Este însă acelaşi automobil, plus sau minus două portiere.  După ce a trecut timp de o generaţie şi prin zona motoarelor V8 aspirate, noul BMW M4 se întoarce la origini şi are sub capotă un motor cu şase cilindri în linie, supraalimentat prin sistem twin turbo. Cilindreea aleasă este de 2.979 cmc, suficientă pentru a livra 431 CP între 5.500 si 7.300 rpm, cu 11 cai mai mulţi faţă de vechiul V8 de 4.0 litri al vechiului M3 Coupe. Cuplul maxim al noului propulsor este de 550 Nm între 1.800 şi 5.500 rpm. Diferenţa de putere este nesimnificativă, dar noul propulsor este superb. Elastic, cu o plajă de turaţii aproape incredibilă pentru un motor turbo (zona roşie începe la 7.500 rpm), noul motor turbo cu şase cilindri în linie este perfect pentru noul M4. Puterea poate fi livrată liniar, dar cu o simplă apăsare mai puternică pe acceleraţie primeşti o lansare în timp şi în spaţiu. Nu mai avem un M3 Coupe sălbatic de la prima apăsare a acceleraţie şi care urcă în ture până la infinit, ci un model prietenos la turaţii mici şi extrem de sportiv atunci când ridicăm ritmul.374154l

BMW nu a compromis nimic la capitolul performanţe. A vrut să facă din M4 (şi din sedanul M3) o maşină extrem de performantă. Şi a reuşit. Acceleraţia de la 0 la prima sută de kilometri pe oră se face în 4.1 secunde pentru modelul cu cutie automată şi 4.3 secunde pentru cel cu cutie manuală. Un kilometru este parcus în 21.9 secunde cu startul de pe loc. Repriza de la 80 la 120 km/oră în treapta a patra are nevoie de 3.5 secunde. Iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/oră. Cifrele sunt cele mai bune din clasa medie a coupe-urilor performante. Un Audi RS5 are nevoie de 4.5 secunde pentru accelera până la 100 km/oră, iar un Mercedes-Benz C63 AMG Coupe accelerează în 4.4 secunde.805454l

Interiorul noului M4 este un loc aproape perfect şi tot ce i-am putea reproşa este poate faptul că anumite elemente seamănă prea mult cu cele ale unei Serii 4 normale. Planşa de bord foloseşte aceleaşi ceasuri simple şi clare, dar chiar nu este nevoie de mai mult. Restul interiorului însă este la superlative, inserţi cu fibră de carbon şi alte lucruri interesante dar şi folositoare.

Un automobil peformant are un preţ pe măsură. M4 reuşeşte să se menţină într-o zonă interesantă de preţ. Listele de preturi au fost deja publicate şi pentru piaţa românească, un BMW M4 având un preţ de pornire de 76.508 euro (TVA inclus). Interesant este că acest preţ este mai mic decât cel al predecesorului său. Partea mai puţin bună este că acest preţ îţi aduce în garaj un M4 standard. Şi dacă vrei un M4 vei dori şi câteva accesorii. Ca de exemplu excelenta cutie de viteze cu două ambreiaje şi şapte trepte. Mai adaugi 4.105 euro la preţul de bază. Sau frâne cu discuri din carbon. Încă 7.683 euro. Suspensie adaptiva? 2.000 euro. Şi multe, multe alte opţionale. Astfel că un BMW M4 bine dotat poate sări uşor de 100.000 euro. Dacă comparăm preţul de bază al noului M4 cu cel al celor doi concurenţi direcţi constatăm că Audi RS5 este cel mai scump, cu un preţ de pornire de 83.900 euro, în timp ce Mercedes-Benz C63 AMG Coupe are un preţ comparabil cu cel al modelului M4.

Autor: Mihail Dragomir

Cele mai citite

To Top